Home - Wandelingen - Rond de vallei van Isábena

Wandelingen rond de vallei van Isábena

1. Geologische route

print

Tijd: zo lang als u wilt, op de informatieborden staan indicaties aangegeven
Makkelijke wandeling
Volg rood/witte strepen

Bij Roda de Isábena begint de ‘Ruta Geológica. Een prachtige route om 65 miljoen jaar historie te ontdenken. Het informatie bord met de route en de uitleg (zelfs in het engels) staat bij de start. Brug bij Roda de Isabena

De wandeling begint even boven de parkeerplaats. U ziet 2 bordjes, 1 met ‘ruta geológica’ en de andere met ‘GR 18.1 Puebla de Roda’. U loopt om het dorp heen en daarna richting de hoofdweg, deze afslag is een beetje lastig te vinden. Bij de weg gaat u een klein stukje naar links om, aan de overkant, bij het bord ‘Puente románica’ weer verder te gaan. U loopt naar het water, steekt de brug over en vanaf hier loopt de wandeling geruime tijd langs de rivier Isábena. De route is goed aangegeven met rood/witte strepen en er staan informatieborden voor uitleg.

U kunt lopen tot Puebla de Roda of verder gaan naar Serraduy en zelfs nog verder. U moet echter wel de zelfde weg weer terug.

2. Turbón

print

Duur: zeker 6 uur
Moeilijkheid: zwaar

Neem de weg van Graus naar Campo en ga aan het begin van Campo naar rechts richting Vilas de Turbón. Vlak voor het dorp Serrate neemt u het onverharde pad aan de linkerkant omhoog, volg de bordjes ‘refugio La Plana’. U kunt hier de wandeling beginnen of eerst nog een stukje met auto rijden (voor zo ver dit gaat). Dit pad kronkelt omhoog en geeft naar mate u hoger komt steeds meer uitzicht over de omringende bergtoppen.
Uiteindelijk komt u uit bij een refugio dat is gelegen op een weide en waar vaak hele mooie bruine koeien lopen. Vlak hiervoor is een bron waar u water kunt pakken.

El refugio La Plana is een haast vredige plek waar een harmonische contrast is tussen bespikkelde rotsen, groene weide en de hoge toppen van de Posets.Wandelen op de Turbon

U loopt langs de refugio een stukje in noord-oostelijke richting. Het eerste gedeelte is gemarkeerd met paaltjes en gaat over het gras. Daarna beklimt u een rotsige heuvel tot u een duidelijk kanaal/geul ziet die aan de linkerkant van de belangrijkste bergtop ligt. U kruist het pad dat naar de bron gaat en klimt verder tot de bergkam. Het is lastig het pad te volgen dat grotendeels uit losse stenen bestaat en heel erg steil omhoog loopt. Maar als het lukt dan komt u boven bij de rand van de krater, wat zeer indrukwekkend is!
U klimt verder in zuid/zuidoostelijke richting om de bergtop te bereiken.

De Turbón

De Turbón is een reusachtige massieve kalkberg in grijsachtige tinten met een afgeplatte kop. De top ligt op 2492 meter.
In de omgeving van de Turbón is geen andere berg zo hoog en van dezelfde aard zodat de berg alleen lijkt te liggen. Aan de zuidzijde zijn er hoogteverschillen van meer dan 1000 m, waardoor de berg van zeer ver te zien is. Op de zijflanken ontspringen meerdere bronnen, waarvan 2 gerenomeerd zijn voor het minerale drinkwater met medische eigenschappen, nl. in 'Las Vilas' en 'San Feliu de Beri’. Bovenaan is een berghut. De berg was vroeger een verblijfplaats voor rovers en heksenvergaderingen. Men beschouwt de flora van de Turbón als een stukje geïsoleerde biotoop. Men treft er een 60-tal vaste plantensoorten aan. Het is ook een geliefde verblijfplaats voor roofvogels, waaronder de lammergier, de vale gier en de koningsarend.