Home - Wandelingen - Rond de vallei van Ésera

Wandelingen rond de vallei van Ésera

1. Grustán – verlaten dorp boven Graus

Tijd: 1 uur 45 minuten omhoog en 1 uur en 15 minuten naar beneden
Afstand: 9 km.

Als u vanuit Graus richting het noorden rijdt dan ligt de camping van Graus (Fuentes de Regrustán) aan uw rechterhand. Tegenover de camping aan de linkerkant begint een onverhard pad. Hier staat een stenen bord met ‘Hotel – bar – restaurant Lleida’. Dit pad gaat u in (u kunt op het pad een plekje zoeken voor uw auto of bij de camping parkeren) en u neemt vervolgens het eerst pad links en als u bij een Y-splitsing komt dan houdt u links aan.

U blijft dit brede zandpad volgen. Op sommige plaatsen wordt de route aangegeven met bordjes ‘Grustán’. De route is onderdeel van de GR1 (rood-witte strepen) maar deze is niet helemaal goed aangegeven. Als u het brede pad blijft volgen dan komt u er in ieder geval. Bijna bovenaan slaat u rechtsaf (een bord toont u de juiste richting). Dit pad is afgesloten met een ketting, maar als wandelaar kunt u er gewoon langs. Na een paar honderd meter ziet u aan uw rechterhand het dorp.

De vegetatie rond dit dorp is bijzonder mooi en het is tevens een goede plek om roofvogels te spotten.de kerk van het verlaten dorp Grustan

Grustán

Grustán is verlaten sinds 1960. Een gespreid gehucht/ruine welke nog een aantal interessante elementen heeft, zoals een gewelfde voorgevel, een wijnpers, een broodoven (hoewel wij ze niet gevonden hebben). Het meest opvallende is echter de parochie kerk ‘Santa Maria’ die een beetje apart ligt van de rest van het gehucht. Kenmerkend is het kerkschip (nave) met een enorm romaanse abside. Aan de buitenkant vindt men bewerkte stukken steen waarop verschillende merken van de steenhouwer te zien zijn. De gracieuze toren met zonnewijzer is gebouwd boven de poort.

2. La Puebla de Castro - Ermita de San Román

print

Tijd: 1 uur 30 minuten (heen en terug)
Afstand: 5 km.
Volg de geel/witte strepen.

Deze wandelroute is qua afstand en stijgingspercentage een lichte, maar biedt een afwisselende omgeving met prachtige vergezichten.

In La Puebla de Castro gaat u naar het plein Plaza de la Cruz (het plein aan de achterkant van de kerk). U heeft de kerk schuin links achter u en in de hoek van het plein slaat u linksaf en volgt u de weg heuvelafwaarts, lopend tussen volkstuinen en langs de begraafplaats, totdat u bij de hoofdweg komt. Deze steekt u over en volgt het pad langs een aantal volkstuinen (in dit gedeelte van het pad zitten kuilen die soms moeilijk te zien zijn), totdat u bij een grindpad komt.
U blijft alsmaar rechtdoor lopen en na verloop van tijd ziet u aan uw linkerhand Lago Barasona liggen. Het grindpad maakt vervolgens een bocht naar links, waardoor het meer niet meer te zien is. U blijft het brede grindpad alsmaar volgen en passeert 2 keer een hek. Vlak na het 2de hek ligt de Ermita de San Román.

De Ermita de San Román de Castro, zoals de kerk voluit heet is volgens de Romaanse stijl gebouwd met slechts één schip en cirkelvormige apsis. Het interieur bezit een interessante gotische en mudejarse (moslims) architectuur.

Een wereld van symbolen

De koningen van Aragón zagen de belangrijkheid van de oorspronkelijke nederzetting van Castro vanwege zijn strategische ligging. Tot de eerste decennia van de 20ste eeuw is deze enclave bewoond geweest. Het werd beschouwd als het hart van een uitgebreide baronie. De ermita San Roman van La Puebla de Castro

Deze importantie verklaart tevens het aristocratische en grootse karakter van de Ermita. Gebouwd in romaanse stijl aan het einde van de 7e of het begin van de 8e  eeuw. De kerk heeft elementen die ons meer vertellen over de geavanceerde techniek die toegepast werden in de decoratie van de apsis en de algemene constructie. Bovendien bezit het een koor dat in Mudejarse stijl gebouwd is. De adellijkheid van de beschermheilige van deze kerk komt in de eerste plaats tot uitdrukking in het koor.

De getoonde objecten in het koor, zoals een boot, plantaardige decoraties en monsterlijke hoofden, zijn allen wapenschilden van de heren van Aragón en andere adellijke families. Wat van deze objecten het meest in het oog springt is een schildering van zowel werkelijke als fictieve dieren, zoals draken, een slang, een konijn, een wolf, een arend, een gier, een hert, een beer en een olifant.

In de middeleeuwen hadden sommigen van deze dieren een opmerkelijke betekenis. De beer bijvoobeeld werd vergeleken met de maan, aangezien hij tijdens de winterslaap dán weer verschijnt, dán weer verdwijnt. De olifant werd gezien als het symbool van christus en vertegenwoordigt  de aanval op de stad waar Jesus Christus zondigde tegen de Heren.

3. La Puebla de Castro - Bolturina – Torreciudad

print

Tijd: ruin 2,5 uur (heen)
Afstand: 7 km.

Vanuit Casa de Castro slaat u linksaf en volgt de Carretera de Graus. Na de nieuwbouw aan uw linkerhand neemt u de eerste afslag rechtsaf en bij de vork houdt u links aan. Deze smalle weg gaat vrij steil naar beneden en aan het eind komt u bij de weg naar Ubiergo. Hier slaat u rechtsaf, maar niet over de asfaltweg, maar het pad aan uw rechterhand, wat vrijwel parallel loopt aan de asfaltweg. Na verloop van tijd wordt de route gedurende enkele honderden meters onduidelijk, maar een aantal zwarte populieren dienen als referentie punt en bovendien ziet u vanaf dit punt het verloop van de rest van het pad. Het laatste stukje loopt langs een muurtje. U komt uiteindelijk op de asfaltweg uit bij de ingang van het dorp Ubiergo.Bolturina

U volgt een klein stukje de asfaltweg langs Ubiergo, richting Secastilla. Vlak na een bocht in deweg, waar tevens de oude weg naar Ubiergo loopt, slaat u linksaf de onverharde weg op. U volgt deze route langs een aantal steeneiken. U loopt aan uw linkerhand een afslag voorbij en slaat bij het volgende pad linksaf. Dit pad volgt u totdat u bij een oud pad komt waar u linksaf slaat. U loopt voorbij de bergkloof Peñatoba, vlakbij waar deze zich verbindt met de La Muera. Nadat u deze voorbij bent vervolgt u de route aan de linkeroever, totdat u bij een oud pad komt, wat omhoog loopt en de kloof uitgaat. In een bocht loopt u rechtdoor het pad op, dat u na verloop van tijd bij een aantal traptreden brengt. Aan uw rechterhand ziet u de kerk van Bolturina. Dit dorpje bestond oorspronkelijk uit ca. 25 huizen.

Op dit punt staat een bordje met Torreciudad (GR17), Artesona, PR HU 76. U volgt dit pad totdat u op een vlak terrein komt waar aan de rechterhand een transformator huisje staat. U loopt naar de asfalt weg en vervolgt deze ongeveer 50 meter. Aan de linkerkant van de weg vervolgt het pad en gaat u de asfaltweg af. Dit pad daalt af naar een groot vlak veld. Vervolgens neemt u bij de bordjes de afslag richting Torreciudad. Deze weg komt uit op de top van de kloof de barranco del Forau de la Biella en daalt vervolgens weer. Nadat u voorbij een afrastering van meidoorn bent gelopen komt u bij een zone van verlaten terrassen, waar nog wat oude olijfbomen staan. Op deze afgelegen plek, Zanzarabín genaamd met uitzicht over het stuwmeer, kruist u de GR 17, die linksaf gaat richting El Grado en rechtsaf richting Torreciudad.Torreciudad

U gaat rechtsaf en volgt de route langs el Barranquet de la Biella, waar de route van de GR 17 aangegeven staat (de strepen zijn nu rood/wit), totdat u bij een kleine heuvel komt. Vanaf hier daalt u in een kleine kloof af, tussen naaldbomen en eiken. Dit pad verlaat u als u de asfaltweg in zicht krijgt. Vanaf hier gaat de weg geleidelijk omhoog en biedt mooie vergezichten. U loopt nog een kleine kloof door en komt ten slotte uit op de hoofd parkeerplaats van Torreciudad.

Sanctuarium van Opus Dei
De naam Torreciudad is ontleend aan een plaats van Maria verering in noord Aragón. Tot aan de 11e eeuw werd het Romeinse beeld van Maria vereerd en het presideert nu het altaarstuk van het huidige sanctuarium. Dit sanctuarium is ontworpen door de architect Heliodoro Dols en heeft in 1975 zijn poorten geopend.

Torreciudad is het sanctuarium van Opus Dei, opgericht door San Josemaría Escrivá en is een afsplitsing van de katholieke kerk, die sanctificatie promoot door werk en inachtneming van de sociale en familie verplichtingen en die de middelen verschaft voor een intens christelijk leven.